fredag 29. mars 2013

Skappeljakka, min versjon


Jeg strikket en skappelgenser til meg selv i fjor sommer og har siden brukt den flittig. Siden har jeg også strikket en del. Elsker generelt strikkegenserer og jakker og ser at det aldri kan bli en for mye.  Nå er jeg blitt ferdig med  en nesten hvit, litt hårete versjon av  Skappeljakken. Den er litt kortere og litt mindre vid enn originalen.

Endelig ferdig




Garntypen heter Plume fra Bergere- det er litt langhåret, du trenger ikke å strikke med to tråder, og det loer ikke! Utrolig mykt og godt. Jeg brukte 11 nøster.

Jeg la opp 80 masker på pinne nr. 5 og strikket vrangbord i 4 cm. Så fortsatte jeg i rillestrikk. På forstykkene la jeg opp 42 masker og  på ermene la jeg opp 40 masker.
Først strikket jeg bakstykket til det målte  63 cm. Så laget jeg to like forstykker til det er 16 riller kortere enn bakstykket. Da felte jeg en maske i den ene siden ved å strikke en maske og ta de neste to sammen. Dette gjentok jeg i samme side til jeg hadde 28 masker igjen. Så felte jeg av. På ermene økte jeg en maske i hver side hver 5. rille til jeg hadde 52 masker. Jeg ventet til jeg hadde 15 riller med å begynne økningene. Jeg strikket de til de ble 44 cm lange. Til lommene la jeg opp 20 masker og strikket en liten lapp og sydde på ganske langt ned på jakken.

Lykke til.

Line

1 kommentar:

  1. Den ble virkelig lekker i den hvite fargen og det flotte garnet. Fin blogg du har. Ha en fin kveld. :-)

    SvarSlett