mandag 13. mai 2013

Ukas spiselige


Søndag morgen gikk det opp for meg at det var ganske så tomt både i kjøleskapet og i brødboksen. Jeg gikk derfor i gang med å sjekke skafferiet og der fant jeg ut at kunne lage et par kjappe spiselige saker. Scones og nyrørt syltetøy! Etter 15 minutter ( hevefrie scones) var alt klart og varme frokostbrød lå på kjøkkenbordet. Nam...


                                                          Slik går du fram: 

                                                          6 dl mel ( totalt) - valgfritt
                                                          1 ss bakepulver
                                                          1 ts sukker
                                                          1/2 ts salt

Velg den eller de meltypene og kornene du ønsker - alt fra hvetemel til grovetyper. Bland i havregryn, nøtter, sjokolade, ost, kanel, annet krydder... alt ettersom hva du har for hånden og om du vil ha det søtt eller salt. Jeg brukte byggmel og toppet med valmuefrø. Det var det som lå i skuffen.

                                                          Til slutt tilsettes:
                                                          2 ss smeltet smør/margarin
                                                          2,5 dl melk

Elt alt sammen til en fin deig. Lag to runde flate emner som du skjære i fire med et snitt. Denne deigen blir til 2 emner- dobbler du oppskriften får du 4.

                                      Stekes midt i ovnen, 240 grader i ca 15 minutter. 


Her har jeg laget hjemmelaget syltetøy med frosne bær fra pose som jeg alltid har i fryseren. Varm opp ca. en dl bringebær og 1 dl jordbær i en liten kjele. Ca 5 minutter tar det. Ta til side og kjør stavmikseren rundt for å mose alt. Ønsker du det litt søtt tar du 1 ts sukker.


Vi led altså ingen nød søndag morgen. Med få ingredienser og lite budsjett ble vi mere enn mette. Ps: rundstykkene smaker veldig godt med salt pålegg til også.

Line



1 kommentar:

  1. Hei!

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge din blogg til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Forhåpentligvis vil din egen blogg også være opp i toppen!

    Varme hilsen,

    Elin
    Alleoppskrifter
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett